זהב – המדריך המלא למתכת היקרה מכולן

זהב

זהב הוא יסוד מתכתי שסמלו הכימי הוא Au, הנחשב לאורך השנים לאחת המתכות המבוקשות בעולם, לנכס יקר ערך וסמל של עושר, מעמד ויוקרה. זהב משמש לייצור של מטבעות, תכשיטים ואמנות כבר אלפי שנים ומשמש גם בתחומי התעשייה והטכנולוגיה בזכות המוליכות החשמלית הגבוהה שלו ועמידותו בפני קורוזיה. במאמר שלפניכם נעמיק בהיסטוריה של הזהב, השימושים והערך של הזהב.

ההיסטוריה של הזהב

זהב נמצא בשימוש על ידי בני אדם כבר למעלה מ-6,000 שנה. עדויות ארכיאולוגיות ראשונות של זהב קיימות משנת 2600 לפני הספירה. תגליות נוספות באזורים עשירים בזהב מצביעות על שימוש נרחב בזהב כבר בימי קדם. הרישומים המוקדמים ביותר של כריית זהב מופיעים במצרים העתיקה, שם הזהב שימש להכנת תכשיטים וקישוט לארמונות ובתי המלוכה. המצרים הקדמונים האמינו שהזהב הוא בשרו של אל השמש רא, והם השתמשו בו כדי לקשט את קברי הפרעונים שלהם. היוונים והרומאים נמשכו אף הם לזהב והחלו לכרות אותו ולסחור בו. ברומא העתיקה זהב שימש לייצור מטבעות, והוא הפך לסמל של עושר וכוח ושיחק תפקיד משמעותי בפיתוח של הסחר הבינלאומי. גילוי הזהב ביבשת אמריקה במאה ה-15 הוביל לעלייה משמעותית בייצור ובצריכה של המתכת היקרה.

מאפיינים של מתכת זהב

זהב הוא מתכת צפופה, רכה ומבריקה. הוא מאוד גמיש וניתן לעיבוד ועיצוב לצורות שונות בשל עמידותו לטמפרטורות קיצוניות – נקודת התכה של 1,064 מעלות צלזיוס ונקודת רתיחה של 2,807 מעלות צלזיוס. זהב מוליך חשמל מצוין ואיננו מחליד או מכתים. תכונות מרשימות אלו הופכות את המתכת הייחודית לאידיאלית לשימוש בתכשיטים, אלקטרוניקה ומגוון יישומים נוספים.

שימושים של זהב

זהב משמש כיום לקשת רחבה של שימושים ומטרות רבות, בין היתר לייצור תכשיטים, מטבעות ומטילים בשל יופיו, נדירותו ויכולת העיבוד שלו. זהב משמש כיום כחומר גלם חשוב במכשירים אלקטרוניים רבים כמו מחשבים וסמארטפונים בשל המוליכות הגבוהה שלו. תכונה זו הפכה אותו לשימושי ביותר גם בעולמות הרפואה, הטכנולוגיה ומגוון תעשיות כגון תעופה, חלל ותעשיות עתירות ידע (הייטק).

כיצד מתבצע תהליך הכרייה והייצור של זהב?

זהב נמצא באופן טבעי בכדור הארץ בסלעים ובמרבצי סחף. מכרות הזהב הגדולים ביותר בעולם נמצאים בדרום אפריקה, רוסיה, ארצות הברית ואוסטרליה. כריית זהב יכולה להתבצע בשיטות שונות, לרבות כריית בורות פתוחים, כרייה תת קרקעית וכריית פלייסרים (הפרדה של המתכת מחומרים אחרים כמו חול או חצץ). תהליך הייצור של הזהב זו הוא תהליך מורכב אשר כולל 3 שלבים עיקריים: מיצוי, זיקוק וייצור. מיצוי מתבצע לרוב באמצעות ציאניד הממיס את הזהב מהעפרות. שיטה זו מכונה ״שטיפת ערמות״ והיא כוללת הנחת העפרה על כרית מרופדת וריסוס שלה בתמיסה מדוללת של ציאניד. לאחר מכן הזהב גולש החוצה אל התמיסה ונאסף למטרת עיבוד נוסף וזיקוק לרמת הטוהר הרצויה. בשלב הבא ישתלב הזהב כחומר גלם, בהתאם לחומר הגלם והצורה הרצויה, במגוון התעשיות השונות.

מהו ערך זהב וכיצד הוא נקבע?

ערכו של הזהב נקבע על פי היצע וביקוש בשוק למתכת היקרה. זהב הוא משאב סופי – כלומר ההיצע שלו מוגבל וכמות הזהב שנכרה בעולם הולכת ומצטמצמת משנה לשנה. הביקוש למתכת מונע על ידי מגוון גורמים, ביניהם הביקוש בתעשיות השונות המשתמשות בו, אך גם כתלות בשווקים ובמצב העולמי – זהב נחשב ל״נכס מקלט״ השומר על ערכו בתקופות משבר וחוסר וודאות, ובשל כך מושפע משינויים גיאופוליטיים, מלחמות, ומשברים כלכליים. מחיר הזהב משתנה בכל רגע בשעות ובימי המסחר (ימים שני עד שישי) בהתאם לביקוש ולהיצע בשוק.

האם כדאי להשקיע בזהב?

השקעה בזהב נחשבת לסולידית ובטוחה באופן יחסי, כאשר הביקוש לזהב בתקופות שגשוג גבוה ודווקא בתקופות משבר הביקוש אף עולה. ישנן מגוון יתרונות להשקעה בזהב – ביניהן ביזור וגידור כנגד שוק המניות התנודתי, הגנה מאינפלציה ושחיקת ערך המטבע והיותו ״מטבע גלובאלי״ נזיל ביותר הניתן למימוש בכל עת. ניתן לקרוא עוד על היתרונות בהשקעה בזהב במאמר הייעודי על קניית זהב בבלוג שלנו.

לסיכום

לאורך אלפי שנים מעניקה האנושות לזהב מעמד ייחודי. הביקוש אליו יציב בשל התכונות הטבעיות החשובות שלו והוא נחשב ל״נכס מקלט״ השומר על ערכו גם בתקופות משבר ומעניק עוצמה פיננסית וביטחון למחזיקים בו. תכונותיו הייחודיות הופכות את הזהב לשימושי במגוון רחב של תעשיות והוא נחשב לסמל של עושר כבר אלפי שנים, כשערכו ממשיך לעלות בהדרגה. אנחנו מזמינים אתכם ללמוד עוד על מתכות יקרות, ועל זהב בפרט, בבלוג שלנו. אם אתם מתעניינים בקניית זהב, אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם.

הבהרה: אין לראות במידע הכלול באתר זה משום ייעוץ / שיווק השקעות או תחליף לייעוץ / שיווק פיננסי מכל מין וסוג שהוא. המידע הכלול באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ / שיווק השקעות או תחליף לייעוץ / שיווק פיננסי ואין לפעול על פיו אלא לאחר קבלת ייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו האישיים של כל אדם.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!